mijn fotoblog

Melancholie vult mijn hart

We kunnen er niet meer naast kijken de herfst is in’t land en roept een gevoel op van melancholie.
herfskleuren

sponszwam
Dit is een sponszwam. Vruchtlichaam bol- tot kussenvormig, bloemkoolachtig of als een natuurspons, 10-50 x 10-30 cm, 10-15 cm hoog. Vertakkingen gelobd, blad- tot breed spatelvormig, gekroesd, glad, crème of bleek okerkleurig tot donker geelbruin, met een bruin wordende rand.
Steel kort, geelbruin. Vlees taai, bleekgeel. Geur aangenaam zoetig.
Sporenkleur wit tot bleekgeel.Deze paddenstoel is eetbaar.

paddenstoelen
Kale inktzwammen zijn eetbaar maar pas op!
De inname van alcohol binnen de 72 uur die volgen op een maaltijd met kale inktzwammen kan heel vlug een intolerantie aan alcohol (antabuse-effect) veroorzaken: roodheid van hals en aangezicht, hoofdpijn, duizeligheid, daling van de bloeddruk, braken en overvloedig zweten.
De stoornissen verdwijnen na enkele uren. Vermijd alcohol gedurende 72 uur na het nuttigen van een maaltijd met inktzwammen.
paddenstoelen op boomstronk
De honingzwam is vanaf september in bundels te vinden op stronken van loofbossen en naaldbossen. Enkel de hoed van de honingzwam is eetbaar.
paddenstoelen op dunne steeltjes
Dit zijn mycena’s galopus.
Hoed is kegel- tot klokvormig, en 1-2 cm groot, vochtig fijn gestreept, grijsbruin met een donker centrum en een wittige randzone.
Steel 5-10 cm x 2-3 mm, grijsbruin, met een lichte steeltop en een witwollige basis, na beschadiging een wit melksap afscheidend. Vlees wit. Geur zwak.
Komt voor op strooisel en rottend hout in bossen, heiden en schrale graslanden. Zomer-herfst.
Is en Saprofiet.

blad aan spinrag draadje

9 Reacties

  1. Hoe mooi de herfst ook is Marylou, ik vind het altijd een akelig idee dat we vlak bij de winter zijn waar ik een enorme hekel aan heb. Je hebt heel mooie foto’s gemaakt, de sponszwam is prachtig, ik vind het eenzame blad ook heel mooi, maar de andere foto’s niet minder hoor!

    Like

    oktober 18, 2014 om 12:10 am

  2. mogge Marylou
    een mooi en leerzaam foto blog
    ik heb dit jaar de sponszwam nog niet gezien
    en laat alle paddenstoelen staan waar ze staan
    fijn weekend gewenst

    Like

    oktober 18, 2014 om 6:31 am

  3. Voor mij heeft ieder seizoen z’n charmes. Fotografisch gezien kies ik voor herfst maar voor het klimaat kies ik voor zomer. mooie serie Marylou. ik eet alleen champignons, en die koop ik in de winkel 🙂

    Like

    oktober 18, 2014 om 7:18 am

  4. In de bossen kan je nu de paddenstoelen ruiken Marylou, je hebt hier een fraaie herfst impressie neergezet hoor.

    Like

    oktober 18, 2014 om 7:27 am

  5. Je hebt er weer een rijk geïllustreerd en mooi inhoudelijk logje van gemaakt.
    Aan het plukken en eten van paddenstoelen waag ik me niet, dat laat ik aan de deskundigen over. Voor in de pan beperken we ons tot champignons.
    Maak er een mooi weekend van, Marylou.

    Like

    oktober 18, 2014 om 10:04 am

    • Ik zelf eet ik alleen gekochte paddenstoelen.Ik vind ze veel te mooi staan in de natuur en blijf er dus af zodat anderen er ook kunnen van genieten.

      Like

      oktober 18, 2014 om 10:57 am

  6. Je vertolkt de herfst op zijn mooist. Prachtige foto’s. Ik eet ze ook alleen maar vanuit de winkel.

    Like

    oktober 18, 2014 om 2:28 pm

  7. Heel mooi.

    Like

    oktober 18, 2014 om 3:34 pm

  8. Mooie reeks!

    Like

    oktober 19, 2014 om 9:29 pm

Geef een reactie

