mijn fotoblog

De grote sponszwam (The Cauleflower mushroom.)

Hij ziet er uit als een spons dus ben ik beginnen opzoeken bij sponszwam en het was dadelijk raak.De grote sponszwam had ik zelf nog nooit kunnen fotograferen.Daar moest ik voor naar Nederland gaan.De collectie dus weer aangevuld.

Eén van de wonderbaarlijkste zwammen in Nederland is de Grote sponszwam (Sparassis crispa). Ze ziet er uit zoals ze heet: een grote ouderwetse badspons. Deze bovenwaterspons is ongeveer net zo zeldzaam. Ze zijn nog wel te vinden, maar alledaags is anders.

Op mijn 16 km lange wandeling trof ik maar 2 exemplaren aan.
Dus niet plukken ! Zodat anderen er ook nog kunnen van genieten

Inlichtingen die ik over de Grote Sponszwam vond

Vruchtlichaam bol- tot kussenvormig, bloemkoolachtig of als een natuurspons, 10-50 x 10-30 cm, 10-15 cm hoog. Vertakkingen gelobd, blad- tot breed spatelvormig, gekroesd, glad, crème of bleek okerkleurig tot donker geelbruin, met een bruin wordende rand.
Steel kort, geelbruin. Vlees taai, bleekgeel. Geur aangenaam zoetig.
Sporenkleur wit tot bleekgeel.
Eetbaar.

12 Reacties

  1. Prachtige foto’s meid! Grrrrrrrrr! Ik ben jaloers, hier niks te vinden……….. Bummer

    Like

    november 16, 2012 om 12:49 am

    • Sorry Sjer
      Het formaat was veel te groot ,heb ze moeten verwijderen.Heb het terug in orde gemaakt.
      Mijn excuses.
      Marylou

      Like

      november 16, 2012 om 12:57 am

      • Maar ik heb ze gezien!

        Like

        november 16, 2012 om 1:16 am

  2. en ik zag ze ook en het zijn pracht fotos van een mooie zwam
    geniet de dag

    Like

    november 16, 2012 om 8:08 am

  3. Hallo Marylou. Das ist ein seltener Pilz. Bei uns heist er – Grauseglucke – Guter Speisepilz. Schmeckt nach Nuss. Gisela hat diesen 2 mal gefunden. Ich noch nie. Merke gut wo er stand. Kommt meist an der Stelle wieder.
    Ein gutes WE. Wolfgang

    Like

    november 16, 2012 om 8:28 am

  4. Die heb je weer heel netjes in beeld weten te vangen, Marylou.
    Nu ik jouw foto’s zo zie, bedenk ik me dat ik de grote sponszwam dit jaar heb gemist. Er is hier in de buurt wel een plekje waar ik hem voorgaande jaren wel heb gekiekt, maar daar ben ik in de afgelopen tijd helemaal niet geweest. Gelukkig kan ik er m.b.v. jouw foto’s toch nog even van genieten. 🙂

    Like

    november 16, 2012 om 9:31 am

  5. zeldzaam mooi, heb hem nog nooit in het echt gezien….

    Like

    november 16, 2012 om 10:26 am

  6. De Grote sponszwam, is voor mij ook helemaal nieuw. Je bent wel een bofkont om zoiets aan te treffen hoor.

    Like

    november 16, 2012 om 12:57 pm

  7. Hmm eetbaar…. Als ie groen was geweest (en minder zeldzaam) zou je hem kunnen gebruiken als boerenkool. Trouwens wel een mooie zwam! Hoop hem ook eens tegen te komen.

    Een fijn weekend gewenst.

    Like

    november 16, 2012 om 3:21 pm

  8. Wat een bof Marylou, je hebt de sponszwam prachtig op de foto’s gezet, hier mag het dan ook Nederland zijn maar ik ben deze zwam nog nooit tegengekomen, zoiets maakt je dag goed!

    Like

    november 16, 2012 om 4:57 pm

  9. Hoi marylou, ik ben ze zelf nog niet tegen gekomen, maar ik ga er vanaf nu extra opletten (nou ja de volgende herfst dan hè)

    Like

    november 17, 2012 om 6:39 pm

  10. obviously like your web-site but you need to check the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I in finding it very troublesome to tell the truth nevertheless I’ll surely come back again.

    Like

    december 2, 2012 om 8:13 pm

Geef een reactie

