mijn fotoblog

Roosendael waar geschiedenis en natuur elkaar ontmoeten in harmonie!

Gisteren was het een heerlijk nazomers dagje en dus liet ik al het werk liggen en trok de natuur in.

Ik ging op wandel in Roosendael! Neen niet in Nederland maar een plekje van een vroegere abdij ,gelegen tussen Lier en Mechelen

Overzichtsplan van het eeuwen oude domein.domein

Hier gaan de geschiedenis en de natuur hand in hand.

poortgebouw bekeken vanaf de binnenzijde van de site.

Mooie beukenbossen afgewisseld met eiken,platanen en andere loofbomen.

Roosendael dankt zijn naam aan de cisterciënzerinnen abdij die hier opgericht werd in 1221.

In de 16de eeuw kreeg de abdij het zeer zwaar te verduren, ze werd meermaals geplunderd en onder de calvinisten zelfs volledig afgebroken.De heropbouw geschiedde eerst in 1648.De ringgracht en het pesthuis zijn restanten uit die periode.

Hier mag de natuur zijn vrije gang gaan en wordt eerst ingegrepen als bomen gevaarlijk worden.

De achterzijde van het pesthuis is origineel gebleven met toren.

In de bloeiperiode(18 de eeuw) werd het poortgebouw (1777) en het koetshuis (1781) opgericht.

Het poortgebouw met de ronde muren is de toegang tot de site.

Indrukwekkend en zeer goed gerestaureerd

In 1797 werden onder het Franse bewind de religieuzen voorgoed verdreven.De abdij werd verkocht en grotendeels gesloopt.De nieuwe eigenaars legden een Engelse tuin aan.De beschermde ijskelder dateert die periode.Hier vond ik ook veel paddenstoelen.

Ontelbare exemplaren op goed weg 50 cm.Ze begroeiden boomstammen .

Soms stonden ze allen boven elkaar.Hun stelen kwamen gewoon uit de stam van de boven.Ze zochten het hier overwegend in de hoogte.

Een massa honingzwammen bij elkaar.

Tijdens WOI namen de Duitse troepen de abdij site in waarop de Belgische soldaten  de site in brand schoten.De ruïnes werden bewaard en in 1920 vervangen door het huidige landhuis.Roosendael kwam in verval tot er in 1960 een jeugdverblijfcentrum werd opgericht dat tot nu toe nog altijd die functie vervult.

Dit poortgebouw werd aangepast aan alle moderne noden.


Zintuigen worden hier geoefend

Het centrum is langs alle kanten omringd door de natuur.

De herfst is hier dan ook tastbaar aanwezig in geuren en kleuren.

Kleur is troef.

Hier manifesteren zich ook paarse kleuren.

Paddenstoelen op een stam die over het water gebogen ligt..neen dichter ging ik niet.Het zou me zeker een nat pak bezorgd hebben want de stammen vertoonden mosbegroeiïng.

Sinds 1967 is het domein “Beschermd Landschap”Sinds 2004 werd de VZW “Kempisch Landschap” eigenaar van de gronden en werkt samen met de VZW “Roosendael”. Het domein is natuurgebied en grotendeels beschermd natuurreservaat met eeuwenoude en zeldzame bomen.

Ik trof er zelfs een sequoia boom aan


Overal duiken kleurige herfstbladeren op die het landschap hier tijdelijk oplichten

Net of men stak hier het licht aan in de zon.

Allen de kaboutertjes ontbraken nog bij deze vliegenzwam maar ik ben er zeker van dat ze me in het oog hielden

Een kanjer van een boleet trok hier ook mijn aandacht.Zoals jullie wel zullen weten zijn boleten geen plaatjes- maar buisjeszwammen,dat wil zeggen dat je onderaan de hoed de buisjes kan waarnemen.

Het was een zeer lange maar uiterst interessante wandeling en ik hoop dat jullie er ook wat van hebben kunnen genieten.

11 Reacties

  1. Ik heb er van genoten! Zo mooi kan de herfst zijn en ondertussen weten we ook iets meer over Roosendaael!!

    Like

    oktober 12, 2012 om 4:04 pm

  2. ja Marylou, ik heb echt genoten van deze mooie natuurfoto’s,
    vooral de paddestoelen sprongen in het oog, knap van je.
    wens je een fijn weekend toe, groetjes Greetje

    Like

    oktober 12, 2012 om 4:25 pm

  3. Gute Fotos.
    Schönes Wochenende.
    LG. Wolfgang

    Like

    oktober 12, 2012 om 5:09 pm

  4. ha die Marylou
    ja ik heb met plezier met je mee gewandeld
    je zou een goede gids zijn
    geniet het weekend

    Like

    oktober 12, 2012 om 5:20 pm

  5. Echt een fraaie rondwandeling in woord en beeld Marilou. De titel voor dit blog heb je ook erg goed gekozen.

    Like

    oktober 12, 2012 om 5:26 pm

  6. Dat moet een prachtige wandeling zijn geweest. Fijn dat we door middel van je mooie en informatieve verslag weer even mee mogen genieten. Je hebt fraaie landschapjes en knappe details gefotografeerd.
    Maak er een mooi weekend van, Marylou.

    Like

    oktober 12, 2012 om 7:40 pm

  7. Een prachtige serie foto’s met veel weetjes, echt de moeite waard Marylou!

    Like

    oktober 12, 2012 om 10:43 pm

  8. Annemiekepiek

    Wat en prachtige foto’s Marilou, de paddestoelen zijn mijn favoriet. Morgen als het droog is ga ik ook op pad met mijn camera. Fijn weekend

    Like

    oktober 13, 2012 om 7:57 am

  9. Prachtig, ik dacht even Roosendaal in Nederland😉 Ben daar n.l geboren dus was benieuwd naar je foto’s,
    Maar daar is het niet zo mooi als in het Rosendael waar jij was. Prachtig gebouw en mooit tuin. Zeker nu in de herfst, maar zal iedere seizoen mooi zijn voor een wandeling.
    Je hebt het mooi in beeld gebracht.
    Fijn weekend.

    Like

    oktober 13, 2012 om 11:37 am

  10. Ben moe van het meewandelen maar genieten dat ik gedaan heb. Had van dat plekje nog niet gehoord. Je paddenstoelen zijn prachtig gefotografeerd en niets is aan je oog ontsnapt.

    Like

    oktober 13, 2012 om 3:01 pm

  11. Wat is het daar mooi Marylou, een genot om daar te wandelen lijkt mij. Er staan daar al behoorlijk veel paddenstoelen, en die boom is helemaal schitterend. Een hele mooie serie foto’s hoor.

    Like

    oktober 13, 2012 om 7:10 pm

Geef een reactie

