mijn fotoblog

Lierse omwalde hoeve wandeling

Boeiende 9,6 km omwalde hoeve wandeling

Zeven jaar aan voorbereiding om deze wandeling op punt te zetten levert vruchten af.

Alle hoeves zijn momenteel in privé bezit

Vertrek aan de monumentale poort  van kasteel Ravenstein

monumentale poort kasteel Ravenstein

dwars door de natuur langs trage wegen.

teelt verschillende soorten sla

Wandelen van kasteel Ravenstein naar verschillende oude,omwalde hoeves die nu allen in privé bezit zijn.

Kathuizershoeve

De Kathuizershoeve gebouwd in 1600was het buitenhof van het Kathuizersklooster aan de Lisperstraat.

Kathuizershoeve
hoge authentieke toegangspoort tot de hoeve

heel groot domein

vijver die op alle oude kaarten van die tijd al getekend is

Richting Neerloop ontdekken we de Jezuietenhoeve daterend van de 17 de eeuw.

Jezuïten hoeve
Jezuiten hoeve

We wandelen naar de Mushaag het natuurgebied

de Mushaag een natuurgebied

en volgen daar de rand van het bos om nadien  de poort van de Hertog  Janshoeve te bereiken, ook hoeve ter Haeghen genoemd. De gronden werden aan de abdij van Nazareth geschonken in 1234 door Hendrik II. De hoeve heeft heel mooie buxus beplantingen.
Onderweg zien we ook prachtig werk van de glazenier Hendryckx

werk van een glazenier op de route

glazen poort om op domein te komen

Langs de bosrand dalen we af en zijn nu op de buitenring van het Fort van Lier een groene oase dicht bij de stad we genieten van een vergezicht met de torens van Lier: de kerktorens, de bloemmolens Hellemans, onze peperbus, de Kluizekerk en Heilige familie.
dwars door veld en bos naar het fort

koe staat net in schilderij met aldie oneetbare boterbloemen ronddom zich
zicht op omwalde gracht van het fort

Een echt toffe wandeling door pure natuur.

een massa schapen in de wei

ongerepte natuur onderwegwie kijkt hier naar wie?

Moe maar gelukkig bereiken we ons vertrekpunt.De wandeling die voor de eerste maal uitgestippeld werd met gids telde 73 wandelaars.
Ik ga de wandeling nog een keertje alleen doen want 73 is een heel grote groep.

8 Reacties

  1. mooi dat het bewaard is gebleven
    al zullen de hoven niet meer in bedrijf zijn
    wens je een fijn weekend

    Like

    juni 2, 2012 om 7:37 am

  2. prachtig foto blog geworden Marlou
    ja ik zag bericht komen van nieuw blog dus gelijk ff reageren
    maar nu is het nog veel mooier
    goed onderhouden en gerestaureerde gbouwen
    wens je een fijn weekend
    en ben blij met je glimlach

    Like

    juni 2, 2012 om 10:48 am

  3. Wat goed dat dit allemaal bewaard gaat blijven en dat men er nog eens een wandeling aangekoppeld heeft ook. Ik ben genietend met je meegewandeld.

    Like

    juni 2, 2012 om 6:13 pm

  4. leuke landelijke serie

    Like

    juni 3, 2012 om 7:21 am

  5. ha die Marylou
    komisch hoor jou link bij mij op wp brengt me bij mijn eigen blog hihi
    maar je hebt wel gelijk zo een Ipad is verleidelijk maar niets voor mij
    nu hier is het nat , toch stap ik zo op de fiets en ga naar de sportschool voor een paar uurtjes ,pak er een lekker sauna rondje aan en de dag is toch geslaagd
    fijne dag

    Like

    juni 3, 2012 om 8:26 am

  6. Mooie log,
    Ziet er mij een zeer mooie wandeling uit. Een leuke combinatie tussen natuur en geschiedenis / patrimonium.

    trouwens, volgens mij mis je een ” / ” in je http:// van je link naar je blog, want ik krijg steeds een foutmelding… (Dashboard, gebruikers, persoonlijke instellingen, helemaal onderaan bij accountdetails, site)

    greetz
    (d)ocular

    Like

    juni 3, 2012 om 11:29 am

  7. Dat lijkt me een mooie afwisselende wandeling. Ik kan me voorstellen dat je die graag nog eens in je eentje wilt maken.
    De foto van de roodbonte koe in die zee van boterbloemen steelt voor mij de show.
    Fijne zondag verder, Marylou.

    Like

    juni 3, 2012 om 11:50 am

  8. Zo zie je maar hoeveel moois er nog voor ons te bekijken is.
    Een prachtige reportage van deze wandeling!

    Like

    juni 3, 2012 om 1:33 pm

Geef een reactie

