mijn fotoblog

De IJzermonding een opmerkelijk natuurreservaat

Ik was eind november 3 dagen aan de kust.Op hotel in Oostende maar als wandelaar op zoek naar een  rustig stukje echte natuur.

Dat vond ik in Nieuwpoort.Dus met de tram er naar toe

De wandeling begon aan het futuristisch uitziend tramstation

Over de brug van de IJzer langs het Albert 1 monument

Langs het beroemde sluizencomplex

Nadat ik Nieuwpoort bezocht begon ik aan de wandeling door het natuurreservaat met slikken en schorren,polders,duinen,strand en een historische plek waar de slag om Nieuwpoort plaats had in 1600.

Het reservaat strekt zich uit tussen de Scheldemonding in Nederland en de monding van de Slack in Frankrijk en omvat 130 hectare en ligt op de rechteroever van de IJzer die ontspringt in Noord-Frankrijk en uitmondt in zee in Nieuwpoort

.

slikken en schorren

Het leefgebied voor tal van kust en estuarium gebonden vogelsoorten.Na een bewogen geschiedenis in 1994 beschermd en toegankelijk vanaf 2003 voor het publiek. Het is beschermd als landschap en duingebied.

Op de achtergrond zie je schapen grazen op de schorren

Men vindt er een vogelkijkhut die uitkijkt op slikken en schorren.

paradijs voor watervogels

Het slik is een echt zeebanket waar de tafel gedekt is met wel 20.000 zeevruchten per kubieke meter.  1 Scholekster verobert er zo’n 300 schelpdieren per dag.

Hier werd de maritieme haven verwijderd,er werd gebaggerd en afgegraven en nieuw zand opgespoten

De polders zijn vlak en kaal en vormen een lappendeken van akkers en weiden met kreekjes en rietkragen.Hier vinden we de kleine karekiet,de kiekendief,de blauwe reiger en de ijsvogel.

polders met weilanden en daarachter de duinengordel

Hier werd de strijd om Nieuwpoort gestreden

Door de vloed werd de strijd die op het strand moest plaats hebben ,verder gezet in de duinen waar de vuurtoren staat

De avond valt eind november heel gauw,alleen op stap moest ik dus voort maken.De zon ging onder .

op de achtergrond de jachthaven van Nieuwpoort op de linker oever

De slag om Nieuwpoort greep plaats in het voorjaar van 1600.

Prins Maurits  van Nassau wilde in opdracht de havens van Nieuwpoort en Duinkerke innemen om alzo de Oost- indische compagnie een halt toe te roepen.Hij kwam in aanraking met het Spaans leger.
Ieder leger had 12.000 soldaten meestal voetvolk.

Hier had de strijd moeten plaats vinden maar de vloed gooide roet in het eten.Nu is dit strand ook natuurreservaat men ziet het aan de afbankening met palen

De slag was bijzonder bloedig.Er bleven tussen de 5.000 en de 7.000 doden achter.

Op 17 juli blies Prins Maurits de aftocht.

De wandeling was voorbij.Ik had lang langs de zee gelopen..veel langer dan ik dacht.

Doodmoe maar gelukkig haastte ik me naar de tram,ik was al te voet in Mariakerke geraakt en moest nog naar Oostende aan het Kursaal.

De zon verdween tussen de duinen en kleurde de hemel rood.

Wat kan men mooier vinden als afsluiting van een lange dag.

7 Reacties

  1. daar zitten wat mooie kiekjes bij, sommige stralen pure rust uit voor me

    Like

    januari 4, 2012 om 6:53 am

  2. Vooral die laatste met die ondergaande zon is zo mooi!

    Like

    januari 4, 2012 om 8:38 am

  3. mooie platen Marylou goeden morgen
    en gelijk een geschiedenis les
    en vast een mooie wandeling
    fijne dag

    Like

    januari 4, 2012 om 9:00 am

  4. Dat is weer een fraaie serie die je hebt gemaakt en dan het verhaal erbij. Leuk hoor zo leert men nog eens iets van een andere omgeving. Fijne dag groetjes Ineke

    Like

    januari 4, 2012 om 10:03 am

  5. een heel mooi verslag van een prachtig natuurgebied Marylou,
    vooral die vuurtoren vind ik een zeldzaam mooie foto, liefs

    Like

    januari 4, 2012 om 10:34 am

  6. Knappe serie van dit mooie natuurgebied aan de kust.
    Mooi dat je hier ook het e.e.a. vertelt over de geschiedenis.

    Like

    januari 4, 2012 om 11:15 am

  7. Het lijkt mij een prachtig gebied om te wandelen Marylou, een mooie serie foto’s hoor. Jou informatie er bij is altijd interessant.

    Like

    januari 4, 2012 om 3:14 pm

Geef een reactie

