mijn fotoblog

Een blik op wat voorbij is

Enkele weken geleden wandelde we het Berthoutpad in Niel
Wandelen vanaf het dorp door de polder naar de Rupeldijk.Geconfronteerd worden met ineengedrongen werkmanshuisjes,vervallen droogloodsen van de baksteen,ruïnes van een fabriek en een niet meer gebruikte schoorsteen.Waar is de tijd gebleven dat over het hele gebied de klei manueel tot baksteen gevormd werd.
De Rupelstreek was er voor gekend.De meeste steenbakkerijen ( op enkele na ) sloten hun deuren en de kleiputten bleven en werden prachtige natuurgebieden.

Het gemeentehuis met kenmerken uit het begin van de 19 de eeuw



Het standbeeld van het Afdraagstertje.Vroeger werkten er kinderen in de steenbakkerijen.in helse werkomstandigheden.Een arbeider maakte zo’n 8000 manuele bakstenen per dag.De klei werd in vormen gedrukt en kinderen brachten die naar de droogloodsen.

We nemen een dalend pad en komen in de polder die 1 m onder de zeespiegel ligt.Hier liggen weiden en laaggelegen akkergronden men noemt dit een broek

Niel telt nog slechts 2 landbouwers
We gaan de dijk op en zien de brede Rupel stromen .
Boten varen aan hoge snelheid met een oorverdovend lawaai, de gewone scheepvaart voorbij.

We komen in het gebied van de steenbakkerijenEen spookachtige verlaten fabriek,vervallen droogloodsen,een niet meer werkende schoorsteen…fantoombeelden van wat eens rijkdom was voor enkele maar een helse plaats voor onmenselijke werkomstandigheden.

Vervallen schuur

De verlaten fabriek in verval

Maar er is ook nog veel natuur



Speciaal op deze wandeling waren ook de gedichten die op de dijk stonden


Prachtige wandeling met heel veel afwisseling ,een stukje geschiedenis ,wat poësie en de Rupel stroomde verder.

14 Reacties

  1. Een mooi blog Marylou, de werkomstandigheden waren toen echt vreselijk maar ook hier was dat zo, Groningen, Friesland en Drenthe waren ontzettend arm en hier in de omgeving werd enorm veel turf gegraven. Toch heb je heel mooie foto’s gemaakt tijdens je wandeling en het gedicht is ook mooi. Bij jou lees ik altijd namen van plaatsen enz. waar ik nog nooit van heb gehoord maar het lijkt me allemaal bijzonder de moeite waard, ik kijk graag naar je foto’s en lees je verhalen omdat ik ze interessant vind.

    Like

    november 21, 2011 om 12:19 am

  2. ha die Marylou
    denk dat je al slaapt , ik net thuis van het werk
    las dat de lach er was , nu ik ben er blij mee
    hier bij jou met dit mooie blog is er weer veel moois te zien
    en te leren van lang vervlogen tijden , alhoewel niet zo gek lang
    zo hier in het noorden de turf en langs de rivieren ook die steen fabrieken
    de natuur zal het overnemen
    ik zal ff tukkie doen

    Like

    november 21, 2011 om 1:08 am

    • Dat is verkeerd gedacht Karel ga gewoonlijk nooit voor 2 u naar bed en ’s morgens om 8 ben ik al bezig

      Like

      november 21, 2011 om 11:08 pm

  3. de serie geeft een mooie indruk

    Like

    november 21, 2011 om 7:55 am

  4. Wat heb ik genoten van deze mooie reportage en ook de vertelling erbij prachtig. En dan het gedicht wat o zo passend is voor mij in deze tijd. Een fijne dag groetjes Ineke

    Like

    november 21, 2011 om 10:24 am

  5. Mooi informatief logje, Marylou.
    De barre arbeidsomstandigheden doen me denken aan wat zich in onze omgeving afspeelde in de vervening. Altijd goed om eens even stil te staan bij een dergelijk stuk geschiedenis.

    Like

    november 21, 2011 om 5:45 pm

  6. Annemiekepiek

    Ik ben tijdens het lezen van je blog met je mee gewandeld door dit mooie stukj enatuur met een bijzondere geschiedenis!

    Like

    november 21, 2011 om 7:00 pm

  7. mooie reportage, prachtig dat afdraagstertje Marylou

    Like

    november 21, 2011 om 7:45 pm

  8. Een mooi fotoverslag van je wandeling Marylou, zo’n verlaten fabriek heeft heel wat mogelijkheden voor het maken van een mooi opname. De vervallen schuur spreekt mij erg aan.

    Like

    november 21, 2011 om 9:49 pm

  9. nu Marylou
    dan zal de pps je toch iets van een glimlach gegeven hebben
    maar als ik dan in hart van NL hoor dat er met minuut een voetbal veld aan juncle verdwjnt door illegale hout kap in indonesie , en wetend dat het in het amazone gebied niet veel beter is , ja dan vergaat je het lachen
    ik zeg welterusten

    Like

    november 21, 2011 om 10:50 pm

  10. Hoop dat er veel geld vrijkomt voor het behoud van dit industrieel erfgoed. Zo mooi!

    Like

    november 22, 2011 om 12:24 pm

  11. Schitterende foto’s! Daar zou ik ook best eens een dagje willen rondsnuffelen met de apparatuur bij de hand. GRoeten, Richard

    Like

    november 23, 2011 om 9:54 pm

  12. Deze locatie kan mij ook wel bekoren. Je hebt er een prachtige reportage van gemaakt.
    Ik ben ook steeds op zoek naar zo’n historische overblijfselen.
    Is de wandeling goed aangegeven ?
    En kan men ook in de fabrieken gaan fotograferen ?

    Like

    november 24, 2011 om 4:02 pm

    • Hallo Ik ben pas thuis van een paar dagen aan zee en lees nu je bericht De wandeling is half en half aangevgeven maar ik kan je ze volledig doorsturen uit mijn wandelboek als je wil. Ik denk niet dat je in de fabriek kan tenzij je ergens doorkruipt wat eigenlijk niet mag.Maar daar was geen kat te zien.Je kan er wel dichterbij en er zijn ramen open.Maar eigenlijk heb ik dit niet onderzocht Laat maar wat weten zo je de wandeling graag doorgezonden krijgt Groeten Marylou

      Like

      november 26, 2011 om 2:25 pm

Geef een reactie

