mijn fotoblog

Een slaapmutsje

Hop de slingerende plant die gebruikt wordt bij het brouwen van bier heeft nog meer goede eigenschappen.
Hop of humulus lupulus is een plant uit de hennepfamilie.
Een stof uit de bloem van de vrouwelijke plant wordt gebruikt als bestanddeel van bier.
De hop is een kruidachtige rechtswindende klimplant die ook in het wild voorkomt.
Deze meerjarige plant met wortelstok is heel moeilijk uit te roeien.
De hopbellen die in augustus-september geoogst worden aan de vrouwelijke plant, bevatten etherische oliën die conserveren en de bittere smaak geven aan bier
In België is Poperinge nog een bekende plaats voor de hopteelt.
Hopextract is rustgevend en slaapverwerkend en wordt daarom in thee verwerkt.
De heilzame stof heet lupuline waaraan een oestrogene werking wordt toegeschreven.
Men beweert dat dat alle vrouwen werkzaam in de hoppluk mooie borsten hebben??
De hop heeft ruwe bladeren met weerhaken die bij sommige mensen huidiritatie geven.
Een gouden tip:heb je kinderen die slecht slapen .
Probeer eerst dit.
Ik probeerde het vroeger zelf uit bij mijn dochtertje dat nooit de slaap kon vinden.
Maak een katoenen zakje,prop het vol met hopbellen en leg het op het hoodfkussen want hopbellen zijn erg zacht.
Het werkt.
Heb het zelf mogen ondervinden.Je kind wordt rustig en slaap gauw in
Wel na enkele maanden de bellen vervangen.Ze zijn ook steeds te koop in natuurwinkels.

Ze zijn zeer decoratief en worden meer en meer in bloemschikkingen gebruikt.Maar hop heeft nog meer in zijn mars

9 Reacties

  1. Nu Marylou
    ik net thuis van het werk , ja weer een lange dag
    en ik zit aan een pint
    met dank aan de hop
    proost een welterusten

    Like

    oktober 29, 2011 om 11:27 pm

  2. En zo leren we ook weer wat van de plantenwereld, hopperdehop…

    Like

    oktober 30, 2011 om 7:55 am

  3. Dat hop een belangrijk bestanddeel voor het maken van bier, dat wist ik, dat het ook rustgevend en slaapverwekkend is, dat is nieuw voor me. Weer wat geleerd. Dankjewel.

    Like

    oktober 30, 2011 om 9:57 am

  4. Dat Hop rustgevend en slaapverwekkend is, wist ik ook niet hoor. Onder een slaapmutsje versta ik iets anders…..hahaha!

    Like

    oktober 30, 2011 om 12:37 pm

    • Ja een jenevertje zeker…Mag van mij hoor.Maar ik ben diabeet en dan is dat uit den boze.

      Like

      oktober 31, 2011 om 12:15 pm

  5. Lijkt me een heel gezond slaapmutsje. Maar ze zien er ook erg mooi uit. Oogstrelend 🙂

    Like

    oktober 30, 2011 om 1:56 pm

  6. Iedereen zal toch wel weten dat hop gebruikt wordt voor het brouwen van bier en bij genoeg inname zullen ze dan ook heus wel slaperig worden 😉 Een leuk blog met mooie foto’s van de hop. Ik heb eens een wand van een slaapkamer helemaal behangen met hop en het is wel een dik jaar mooi gebleven, mijn borsten waren overigens niet veranderd! Lavendel in zakjes bij het hoofdkussen werken ook goed Marylou, leuk dat je zo met kruiden bezig bent, alles al winterklaar? Gelukkig kunnen we nog flink verse peterselie en bieslook plukken en gebruiken.

    Like

    oktober 30, 2011 om 2:58 pm

  7. dit heb ik nooit geweten, bedankt voor de informatie Marylou,
    liefs

    Like

    oktober 30, 2011 om 4:48 pm

  8. Marylou goeden dag
    ik zit weer aan de hop , net thuis van het werk
    ja je moet het koesteren die vriendschap ook al is het cybermatig
    nu mijn maatje Nellie verdiend eht zeker
    ik wens je een goede nacht
    proost

    Like

    oktober 31, 2011 om 1:04 am

Geef een reactie

