mijn fotoblog

Geel als boter maar giftig

Ze bloeien nog steeds in graslanden maar weldra zullen ook deze warm gele bloemkopjes verdwijnen om na de winter weer te voorschijn te komen.
Boterbloemen of ranunculussoorten zijn erg giftig.
De stof die daarvoor verantwoordelijk is noemt protoanemonine.
Zelfs dieren zoals honden,katten,schapen,paarden en runderen worden er ziek van.
Het meeste vee en dieren laten de plant van nature ongemoeid..alleen als het voedsel schaars is of jonge dieren voor’t eerst op de wei maken de fout wel eens.
Het begint met kwijlen,mondontstekingen,soms zweren.Ook het zicht en de voortbeweging worden wel eens aangetast.Maar zelden sterven dieren er aan.
De gifstof is het hoogst in de bloeiperiode.Wordt er gehooit dan verdwijnt het gif ,het wordt tijdens drogen omgezet in een andere niet giftige stof.
Hooi met boterbloemen is dus wel geschikt als voeding

11 Reacties

  1. zijn die giftig dan ?

    Like

    oktober 28, 2011 om 5:56 am

    • Inderdaad Karel.Ik heb meer uitleg toegevoegd.Ik was verwonderd dat zo weinig mensen dit wisten

      Like

      oktober 28, 2011 om 12:29 pm

  2. spinseltje

    Ja zijn deze zo vriendelijk uitziende boterbloempjes giftig?

    Like

    oktober 28, 2011 om 7:23 am

  3. en ze lijken zo lief en onschuldig

    Like

    oktober 28, 2011 om 8:03 am

    • Hallo spinseltje ze zijn inderdaad giftig voor mens en dier..heb meer uitleg toegevoegd

      Like

      oktober 28, 2011 om 12:31 pm

    • Hallo Chantal
      Boterbloemen en de hele plant zijn giftig zelf dieren worden er ziek van.Heb meer uitleg toegevoegd

      Like

      oktober 28, 2011 om 12:33 pm

  4. Van het jacobskruiskruid wist ik het, maar dat boterbloemen giftig zijn, is voor mij ook nieuwe informatie.

    Like

    oktober 28, 2011 om 9:33 am

    • Hallo Jan,daar er zo weinig mensen dit wisten ,heb ik meer informatie toegevoegd.Heel belangrijk voor mensen met jonge honden ,katten,paarden enz.

      Like

      oktober 28, 2011 om 12:36 pm

  5. Oei dat wist ik ook niet. Bedankt voor de tip. Toch vind ik het een mooi bloempje dat eerder onopvallend staat te pronken in de groene wei.

    Like

    oktober 29, 2011 om 10:17 am

  6. Volgens mij zijn er veel meer planten giftig dan dat wij doorhebben. Ik las net dat de kerria ook giftig is.

    Like

    oktober 29, 2011 om 11:19 am

  7. is toch een prachtig bloemetje….

    Like

    oktober 29, 2011 om 5:26 pm

Geef een reactie

