mijn fotoblog

Aardster

Het regende maar ik trok er toch op uit
Blij als een kind met de vondst van de gekraagde aardster ging het kletsnat richting huis

Aardsterren zijn paddenstoelen die behoren tot de buikzwammen.
In het begin zijn ze bolvormig.
Ze hebben een dubbele wand waarvan de buitenste bij het rijp worden min of meer stervormig opens cheurt.
De ontstane slippen buigen naar buiten waardoor de binnenste laag zichtbaar wordt.
Dit endoperidium is bolvormig en heeft aan de top meestal een opening die soms net versierd is.
Dit bolletje is gevuld met sporen.Als ze rijp zijn komen ze in wolken naar buiten.Een regendruppel die er opvalt steekt het systeem gewoon in gang.

Ze ziet meteen waarvan de naam komt.

door het naar buiten plooien van de buitenste wand wordt het middelste zichtbaar

Je zier de opening bovenaan waardoor de rijpe sporen zullen naar buiten geschoten worden

het begint met een bruine bol

de heel donkere opening op de top bewijst dat de sporen rijp zijn en een kleine aanraking is genoeg om de sporen de wereld in te sturen

de gekraagde aardster

een wat speciale paddenstoel

11 Reacties

  1. mogge Marylou
    ja mijn gezondheid is bijna weer op peil , komt helemaal goed , dank je
    deze paddestoel heb ik nog nooit mogen ontmoeten , zal ik dieper het woud in moeten
    dank je voor het delen van deze pracht
    wens je een fijne da

    Like

    oktober 13, 2011 om 6:21 am

  2. Speciaal is hij zeker, ziet er ook zeldzaam uit

    Like

    oktober 13, 2011 om 7:26 am

  3. Wat een aparte paddestoel, hij valt ook niet echt op tussen de bladeren….je bent wezen struinen en vorsen!

    Like

    oktober 13, 2011 om 7:27 am

    • De witte stervormige heeft mijn aandacht getrokken en toen ontdekte ik de anderen

      Like

      oktober 13, 2011 om 7:31 pm

  4. Bijzondere paddenstoel is dit, volgens mij heb ik hem hier in de buurt nog nooit gezien.

    Like

    oktober 13, 2011 om 9:09 am

  5. Je ziet ze niet zoveel Marylou, laatst heb ik er ook een aantal gevonden, en was er net zo blij mee als jij .

    Like

    oktober 13, 2011 om 2:10 pm

  6. Zelf heb ik ze nog nooit gevonden Marylou maar wat zijn ze mooi! Je hebt er ook heel mooie foto’s van gemaakt en hier nog steeds geen paddestoelen!

    Like

    oktober 13, 2011 om 3:30 pm

  7. Ook hier nog nooit waargenomen. Heb er wel eens foto’s van gezien. Toch wel een heel bijzonder paddestoeltje Marilou. Mooi met de info

    Like

    oktober 13, 2011 om 8:01 pm

  8. Zo’n exemplaar heb ik nog nooit gezien, wat prachtig. Fijn dat je er zoveel over weet en het ons ook vertelt. Prachtige natuurfotografie!

    Like

    oktober 13, 2011 om 9:07 pm

  9. ha die Marylou
    je ziet het jij had een meer mysterieusch onderwerp als ik
    die van mij herkent een ieder , tocht
    trstn

    Like

    oktober 13, 2011 om 9:42 pm

  10. zeldzaam mooie foto’s Marylou,
    liefs Greetje

    Like

    oktober 13, 2011 om 10:05 pm

Geef een reactie

