mijn fotoblog

Zwarte noot

Zwarte noot of Juglans Nigra groeit bij ons in parken.
Ik ontdekte deze week een massa vruchten op de grond.Van ver leken het balletjes of appeltjes.
Ik opende zo’n bolster en ontdekte dat er een harde pit in zat gelijkend op onze okkernoot.
Ik nam wat afgevallen bolsters mee naar huis om alles thuis eens aandachtig te bekijken en er wat over op te zoeken.
Ik ontdekte dat de boom tot de nootachtige behoorde en dat de harde pit wel degelijk een noot was..Lekker en eetbaar maar moeilijk te kraken..een zwarte noot..en werkelijk voor ik ze wat in water gelegd had waren ze pikzwart.
Kraken daar slaagde ik niet in..ik heb ze met een hamer moeten in de helft slaan en heb het vruchtvlees er toen uitgehaald en inderdaad het is erg lekker.Maar de manier van kraken is geen lachertje

.

vruchten van de Juglans Nigra

afgevallen bolsters lijken van ver op balletjes

een noot?of is het een appeltje?

hier zie je perfect dat het om een bolster gaat

Na gewassen te zijn , is de pikzwarte noot die er nu uitziet als de steen van een perzik donker bruin geworden

10 Reacties

  1. heb ik toch liever een zachte perzik

    Like

    oktober 11, 2011 om 8:42 pm

  2. Leuk dat je ook over de juglans nigra hebt geschreven en er mooie foto’s bij hebt gemaakt, vorig jaar heb ik er een blogje van gemaakt omdat ik nog nooit van deze walnoot had gehoord, de noten zijn echt niet stuk te krijgen alleen met een hamer lukt het, en van de vruchten kreeg je wel heel erg smerige handen en nagels. Hier liggen nog een paar noten en een verdroogde vrucht en ik moet nodig weer eens kijken of er al wat afgevallen zijn. Voor mij was het een echte verrassing en hier staat dan ook maar één boom en niemand wist wat het was, ik in eerste instantie ook niet maar leuk is het Marylou.

    Like

    oktober 11, 2011 om 10:13 pm

  3. mogge Marylou
    ja het is een grooot gemis

    Like

    oktober 12, 2011 om 4:54 am

  4. puur herfst in je foto’s

    Like

    oktober 12, 2011 om 7:53 am

  5. Prachtige foto van de zwarte noot !! Niet alleen eetbaar maar ook heel decoratief.
    Bedankt voor je bezoekje en leuke reactie!

    groetjes, Truus

    Like

    oktober 12, 2011 om 9:17 am

  6. Misschien lukt het met een waterpomptang Marilou, daarmee kraak ik de hardste noten🙂

    Like

    oktober 12, 2011 om 10:38 am

  7. Dit is dus eigenlijk een kwestie van zachte bolster en harde pit.
    Ik had nog nooit van deze noten gehoord. Ik geloof dat ik toch de voorkeur geef aan tamme kastanjes, ook hebben die juist een ruwe bolster. 🙂

    Like

    oktober 12, 2011 om 1:27 pm

  8. Nooit gezien deze noot.
    Je laat het hier mooi zien, zo heb e ik er weer wat bij geleerd ;-))
    Gr. Tinie

    Like

    oktober 12, 2011 om 2:10 pm

  9. Een heel mooie en gevarieerde reeks over herfstvruchten.

    Like

    oktober 14, 2011 om 8:26 pm

  10. Bos Baviaan

    ik doe bos en natuurbeheer in de marienwaert en daar staan veel van deze bomen, als je de noot in de herfts 10 cm diep in de grond doe heb je na een jaar al een boom van 1 meter. en de jaren daarop groeien ze heel hard. en na 8 jaar heb je al een flinke boom ! daarom werden ze hier vroeger ook gebruikt voor de houtproductie van gebouwen, geweerkolfen en haard hout enzo… prachtige boomen zijn het als ze flink groot zijn !

    Like

    oktober 28, 2011 om 6:17 pm

Geef een reactie

