mijn fotoblog

Uit de pre-koloniale tijd

Ik kocht deze plant als een stekje.Ik vond het maar niets,zulke kleine nietszeggende paarse bloempjes tussen kleine blaadjes.Ik verplaatste hem naar achter in de tuin en wat ontdekte ik plots vorige week..er hingen eieren aan mijn plant??
Ik ben aan het opzoeken geslagen en weet nu dat die eieren Pepino heten.

pepino de vrucht van de eierplant

Pepino is de vrucht van de Solanum Muricatum of eierplant.
De vrucht die op een ei lijkt wordt ook appelmeloen of meloenpeer genoemd
De plant is overblijvend en houterig aan de basis.De paarse bloempjes groeien in trossen in de bladoksels.De pepino is rond of ovaal en kan tot 10 cm groot worden

de kleur van de dunne schil is geel of groenig

Het vruchtvlees is zoet,sappig en smaakt naar meloen en peer.
Het is al een cultuurplant sinds de pre-koloniale tijd in de hooglanden van Colombia,Ecuador en Peru.
De plant kan bij ons in de broeikast gekweekt worden maar de mijne staat in een grote pot heel de zomer in mijn tuin in regen en wind.
Je kan de plant zaaien of stekken

Als ik er van geproefd heb..hoor je het binnenkort wel

11 Reacties

  1. mogge Marylou
    dus je deed wat je noemt een lekkere ontdekking
    eetse met smaak
    fijne zondag

    Like

    september 25, 2011 om 5:26 am

  2. Tijdens mij opleiding vertelde mijn plantenkennisleraar over zijn jeugd. Met de wekker slapen en in de winter geregeld op staan om de kolen in de kachel van de plantenkas bijscheppen. Winterhard was een streng begrip. En zachte planten werden nauwelijks gekweekt.
    Maar dit is zo’n voorbeeld waar je met een beetje geluk plezier van hebt in ons land.
    Ik ben benieuwd hoe je de smaak vindt.
    Nieuwsgierige groet

    Like

    september 25, 2011 om 6:20 am

  3. Had er wel eens van gehoord maar nog nooit gezien, er hangen behoorlijk wat vruchten in dus ik hoop voor je dat ze lekker zijn.

    Like

    september 25, 2011 om 10:54 am

  4. Wat een aparte plant Marylou, het is toch eigenlijk wel een beetje bijzonder, dat hij het in ons kikkerlandje zo goed doet.

    Like

    september 25, 2011 om 2:54 pm

  5. ha die marylou
    ja gister een fijne wandeling
    vandaag een leuk fietsritje
    ik kijk terug op een fijn vrij weekend
    hopelijk jij ook
    welterusten

    Like

    september 25, 2011 om 9:03 pm

  6. Dit is echt een wondertje Marylou, zelf had ik nog nooit van deze plant gehoord, maar door je foto’s en beschrijving heb ik weer wat geleerd, geweldig dat er zulke mooie vruchten aan komen en uit voorzorg zou ik die prachtige plant van de winter toch maar binnen zetten.

    Like

    september 25, 2011 om 9:13 pm

  7. Wat een mooie vruchten aan je plant achter in de tuin. Hopelijk zijn de vruchten ook smakelijk.

    Like

    september 25, 2011 om 9:39 pm

  8. mogge Marylou
    ik heb heerlijk geslapen en de koffie smaakt mij best
    zal hier en daar wat krabbelen en dan ga ik weer mijn rondje lopen
    ja en dan op naar het werk
    wens je een fijne dag

    Like

    september 26, 2011 om 5:20 am

  9. Wat een leuke ontdekking.
    Ik ben benieuwd of die eieren wat smaken … 🙂

    Like

    september 26, 2011 om 2:45 pm

  10. Schitterende ontdekking in je tuin!
    Al ooit van gehoord maar nog nooit gezien.
    Knap.

    Like

    september 26, 2011 om 3:42 pm

  11. Ik had al wel gehoord van eierplanten, maar nog nooit gezien.
    Knap, zou jij er durven van eten?
    Ook je andere logs, zijn de moeite waard om te bezoeken, Marylou.

    zonnig weekend gewenst,
    ria39

    Like

    oktober 1, 2011 om 3:01 pm

Geef een reactie

